بی بی سی با طرح این سوال که "آیا موسوی و کروبی می‌توانند دوباره نامزد ریاست جمهوری شوند؟" نوشت: «هفت هفته مانده به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ایران و به قول مفسران مسابقات ورزشی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هنوز روی کاغذ شانس کاندیدا شدن دوباره برای پست ریاست جمهوری را دارند. »

 

"بی بی سی" ارگان رسمی دولت انگلیس، که در فتنه 88 بیشترین حمایت ها را از فتنه گران و سران اصلاح طلب فتنه انجام داد، خواستار کاندیداتوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد

 

بی بی سی با طرح این سوال که "آیا موسوی و کروبی می‌توانند دوباره نامزد ریاست جمهوری شوند؟" نوشت: «هفت هفته مانده به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ایران و به قول مفسران مسابقات ورزشی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هنوز روی کاغذ شانس کاندیدا شدن دوباره برای پست ریاست جمهوری را دارند. »

 

سایت وابسته به دولت انگلیس، در ادامه با سرپوش گذاشتن بر قانون شکنی ها و اقدامات مجرمانه سران فتنه می نویسد:«هر دوی آنها یکبار در سال ۸۸ از فیلتر شورای نگهبان ایران به 'سلامت' عبور کرده‌اند و از آن هنگام تا امروز هم در هیچ دادگاهی رسما به "قانون شکنی" متهم یا محکوم نشده اند.

 

اما چرا در فضای انتخاباتی این روزها، کسی از احتمال نامزد شدن این دو نفر سخن نمی گوید؟ آیا حذف نام این دو از فهرست نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم، در حالی که هیچ منع حقوقی و قانونی برای کاندیداتوری آن‌ها وجود ندارد، می‌تواند نشانه ای از عبور یا مرعوب شدن جناح اصلاح طلب و اصطلاحا دوم خردادی‌ها در برابر تنگناهای سیاسی چند سال گذشته ارزیابی شود؟ »

 

البته این ادعای بی بی سی که "هیچ منع حقوقی و قانونی برای کاندیداتوری موسوی و کروبی وجود ندارد" در حالی است که اگر كسي محكوم دادگاه‌هاي علني جمهوري اسلامي نبود، بدين مفهوم نيست كه ديگر هيچ مجوز قانوني براي رد صلاحيت او وجود ندارد. آيا محكوم دادگاه‌هاي علني بودن، تنها دليل رد صلاحيت كانديداهاست كه اگر نبود، بگوييم مجوز قانوني براي رد صلاحيت كانديدا وجود ندارد؟! يقيناً اينگونه نيست. آيا رئيس‌جمهور نبايد مباني جمهوري اسلامي را قبول داشته باشد؟! التزام عملي به ولايت فقيه لازم ندارد؟!

 

به نظر مي‌رسد برخورد با سران فتنه و حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، براي بی بی سی خيلي گران آمده تا جایی که ضمن تبرئه آنها كليت احراز صلاحيتشان  را منوط به تشکیل دادگاه دانسته است.

 

بی بی سی در ادامه به نقل از احمد سلامتیان، نماینده اصلاح طلب پیشین مجلس می نویسد: « طرح کاندیداتوری آقایان موسوی و کروبی از سوی اصلاح طلبان می‌تواند به تلاشی دوباره برای استمرار چالش‌های سیاسی بعد از انتخابات ۸۸ قلمداد شود و این در حالی است که حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو به عبارتی تلاش این جناح برای تعاملی نو با حکومت است؛ چنانچه در روزهای اخیر، چهره‌های اصلاح طلب مکررا از "بازگشت به روش‌های اصلاح طلبی قبلی" سخن گفته اند

 

این سایت همچنین به نقل از علیرضا نامور حقیقی می نویسد: «این دو نفر می‌توانند در صورت تمایل از طریق وکلای قانونی شان ثبت نام کنند "هر چند تا این لحظه هیچ نشانه یا خبری مبنی بر تمایل آقایان موسوی و کروبی برای دوباره نامزد شدن" مشاهده نشده است .»

 

بی بی سی در ادامه در گفتگو با اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی، که بعد از فتنه 88 به خارج گریخت و در نشست های مختلف با گروه های ضد انقلاب صریحا خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران شد، به نقل از وی آورده است: « امیر ارجمند می‌گوید موضوع دعوت از آقایان موسوی و کروبی برای نامزد شدن در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری ایران، در ماههای گذشته و هم اکنون مطرح بوده است و برخی از فعالان و حرکت‌های سیاسی در مورد معرفی این دو به عنوان نامزد انتخاباتی تبادل نظر کرده‌اند اما به گفته او "در گام نخست تمایل خود آن‌ها برای چنین اقدامی مهم است و دیگر اینکه موضوع بحث حضور یک فرد نیست، بلکه موضوع اصلی شرایط فعلی کشور است."

 

به نظر آقای امیر ارجمند، برای اصلاح طلبان این روزها مهمتر از موضوع نامزد شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی یا محمد خاتمی، موضوع چگونگی به وجود آوردن تغییر در "شرایط کشور" است .»

 

بی بی سی در پایان تاکید می کند: «جدا از تمایل یا عدم تمایل میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای رقابت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری امسال، آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که نام این دو نفر در هفته های باقی‌مانده بارها وارد بحث‌های انتخاباتی خواهد شد و احتمالاً رجوع به تحولات سیاسی چهار سال گذشته در ایران، فصل مشترک اکثر خطابه‌های انتخاباتی در روزهای باقی مانده می شود .»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا